חלק מראיון שקיים ערד ניר/סדר עולמי עם קונסטנטי גברט, עיתונאי פולני, פעיל יהודי. 

במאמר שפרסמת לאחרונה בקולטורה ליברנה, טענת שהמוחים כאן בישראל טועים כשהם אומרים "יריב לוין זה לא פולין" אלא זה גרוע יותר.

"למרבה הצער, כן. ישראל מידרדרת בקצב מרהיב. תהליך שהתחולל במשך שנים בפולין קורה תוך ימים ספורים ואם הרפורמה המשפטית אכן תעבור, ישראל תשאיר מאחוריה לא רק את פולין אלא גם את הונגריה ואף תתקרב לטריטוריה של ארדואן".

אתה אופטימי לגבי עתיד המוחים הישראלים?

"ובכן ההפגנות בישראל מרשימות ומעוררות השראה ומפני שישראל מעולם לא הייתה במצב כזה, קשה מאוד לחזות מה תהיה התוצאה הסופית אבל, אני זוכר שבוורשה יצאנו לרחובות לפני שבע שנים, מאות אלפי אנשים וכולנו חשבנו שזו איזושהי אי-שפיות זמנית שתחלוף, ומאז הממשלה האוטריטרית נבחרה מחדש וגם עלולה להיבחר מחדש בסתיו הקרוב. לטענתי, עדיין אי אפשר לערוך השוואה בין ישראל לפולין".

מדוע אתה מצפה שנהיה צייתנים במצב הנוכחי? לטענתי, עדיין אי אפשר לערוך השוואה בין ישראל לפולין ובין ישראלים והיהודים לפולנים או להונגרים או לטורקים שחיים תחת דמוקרטיה אליברלית נכון לעכשיו. אנחנו פחות צייתנים, יש לנו "חוצפה", אנחנו עם קשה עורף. אז מדוע אתה מצפה שנהיה צייתנים במצב הנוכחי?

"לפולנים יש היסטוריה ארוכה וייחודית של מרי ולמרות המוניטין הסרבני שהרווחנו ביושר, הממשלה הזו הובילה אותנו כעדר למצב של כניעה".

ואם אבקש ממך להצביע על סימנים שישראל סוטה מהדרך לאוטוקרטיה, אילו סימנים תחפש? איפה אתה חושב שהם נמצאים?

"אני מפחד שאם אין מחלוקת בין התומכים ואם הם נחושים מספיק, הם באמת יכולים לנצח".

"עם הספר", "עם סגולה" יהפוך ל"עם שבועה", ניאלץ להישבע למנהיג, לא משנה מי הוא יהיה.

"זו התוצאה הבלתי נמנעת. עם הערובות המשפטיות לדמוקרטיה ולחופש הביטוי ייאבדו, ומה שיישאר, יישאר רק בזכות 'רצונה הטוב של הממשלה' הבחירה לנהוג בנאמנות תהפוך לדרך הבטוחה שבה ילכו האנשים. אין שום סיבה להאמין שאנחנו היהודים 'מזן אחר'.